10% dintre mașinile verificate în trafic poluează excesiv! O parte aveau DPF-ul dezactivat!
Modificarea sistemelor de control al emisiilor de NOx, săvârșită de producătorul autovehiculului, de operatorii economici care desfășoară activități de reparații, de reglare, de modificări constructive sau de reconstrucție a vehiculelor rutiere ori de conducătorul autovehiculului, poate fi asimilată cu infracțiuni contra siguranței și integrității sistemelor informatice.
Registrul Auto Român:
Anularea din soft cât și faptic a sistemelor de reducere a emisiilor poluante (Filtru Particule, EGR, Adblue) este ilegală.
În anul 2019 la nivelul județului Neamț au fost supuse controlului tehnic în trafic 1.854 vehicule, din care 1.818 autovehicule.
În urma verificărilor tehnice au fost constatate deficiențe majore și periculoase cu efect asupra poluării pentru 192 autovehicule (10,56% din cele 1818 autovehicule controlate).
Pe parcursul aceluiași an, 2019, pe raza județului Neamț au fost prezentate la ITP 97.666 vehicule, din care 95.580 autovehicule. În urma verificărilor tehnice efectuate la prima prezentare au fost inregistrate deficiențe majore și/sau periculoase cu efect asupra poluării pentru 1640 autovehicule (1,72% din cele 95580 autovehicule).
Modificările ilegale, o problema europeană
Problema modificărilor aduse sistemelor de depoluare instalate de către producatori (inclusiv eliminarea DPF și modificarea soft-ului aferent) este întâlnită în marea majoritate a statelor membre UE, fiind recunoscută de către autoritățile implicate în activitățile de ITP și de CTT la nivel european.
Exista o preocupare activă la nivelul structurilor europene (în care și reprezentanții RAR sunt implicați) în implementarea în cadrul celor două activități (ITP și CTT) a unei metode de evaluare obiectivă a stării și funcționării echipamentelor de depoluare, în special a filtrului de particule – DPF, indiferent de marca autovehiculului, care să suplimenteze, eventual înlocuiască, metoda de măsurare a opacității gazelor de evacuare utilizată in prezent.
Modificările ilegale de DPF vor putea fi detectate imediat
Mai mulți producători de echipamente sunt implicați în dezvoltarea unui echipament care să contorizeze numărul de particule materiale de dimensiuni nanometrice emise la ieșirea din țeava finală a tubulaturii de evacuare, în timpul funcționării motorului în regim de mers în gol încet (ralanti) pe o durata de circa 2-3 minute.
Avantajele acestei metode de contorizare a numărului de particule emise constă în faptul că se verifică în mod precis starea și funcționarea filtrului de particule (daca particulele sunt reținute sau nu in filtru), printr-o procedură care necesită un timp de aplicare mai mult decat rezonabil și este mai prietenoasă cu motorul, fiind efectuată la turația de ralanti, în comparație cu metoda utilizată în prezent, care necesita accelerarea motorului până la turatia de regulator.
Momentan, acest tip de aparat urmează procedurile specifice de încadrare în normele metrologice, omologare etc., în măsura în care va fi introdus în legislația europeană referitoare la ITP, menționată mai sus, va fi introdus imediat în activitățile de ITP și de CTT desfășurate în România.