Noi reglementări privind transportul alternativ sau ridesharing!
Începând cu 1 februarie 2020, a intrat în vigoare O.U.G. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto.
Astfel, autoturismele cu care se efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- să aibă maximum 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
- să aibă inspecția tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
- la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și utilizarea conform destinației;
- să dețină copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ.
Autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilitățile de trafic aferente serviciilor publice de transport local. Pasagerii sunt preluați și coboară în locurile unde este permisă oprirea autovehiculelor.
În trafic, pe durata efectuării curselor de transport alternativ, autoturismele înregistrate pe platforma digitală vor avea afișat la vedere, în partea din față și din spate a autoturismului, un ecuson pentru transport alternativ cu dimensiunea de 10 cm x 10 cm, ce va conține următoarele elemente:
- numărul de înmatriculare al autoturismului;
- denumirea platformei digitale pe care este înregistrat autoturismul;
- elemente de siguranță care să ateste autenticitatea ecusonului.
Ce condiții trebuie să îndeplinească șoferul care efectuează cursele
Conducătorul auto care efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:
- să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani;
- să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;
- să dețină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puțin 2 ani;
- din certificatul de cazier judiciar al persoanei trebuie să rezulte că aceasta nu a fost condamnată pentru infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice, infracțiuni privind traficul și consumul de droguri, infracțiuni contra vieții, sănătății și integrității corporale, traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale sau infracțiuni contra patrimoniului;
- să dețină avizul medical și avizul psihologic prin care este declarat apt pentru desfășurarea activității de transport persoane;
- să nu aibă suspendată exercitarea dreptului de a conduce în ultimul an pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive sau să nu fi fost implicat în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.
Ce documente trebuie să aibă conducătorul auto asupra lui
Atunci când își desfășoară activitatea, conducătorul auto trebuie să dețină la bordul autoturismului și să prezinte organului de control rutier, pe lângă documentele prevăzute de legislația rutieră, și următoarele documente:
- asigurarea de răspundere civilă auto;
- asigurarea pentru persoane și bunurile acestora;
- ecusonul de transport alternativ;
- copia conformă a autorizației pentru transport alternativ.
Obligațiile șoferului care efectuează transport alternativ
Conducătorii auto care efectuează transport alternativ au următoarele obligații:
- să aibă ținută corespunzătoare, un comportament civilizat și preventiv în relația cu clientul;
- să nu refuze efectuarea cursei în condițiile inițial agreate;
- să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate;
- să transporte bagajele clienților, în cazul transportului de persoane, în limitele spațiului destinat pentru acestea, fără perceperea de tarife suplimentare;
- să se supună controlului autorităților cu atribuții în domeniu și să prezinte la control, în timpul activității, documentele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și de legislația în vigoare;
- să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului;
- să informeze în termen de 24 de ore operatorul de transport alternativ cu privire la modificarea oricăror informații referitoare la persoana sa, comunicate acestuia în scopul admiterii sale pe platforma digitală;
- să efectueze cursa doar cu un autoturism înscris pe platforma digitală.
Controlul respectării noilor prevederi legale este asigurat de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – I.S.C.T.R., Agenția Națională de Administrare Fiscală, polițiștii rutieri din cadrul Poliției Române, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, inspectoratele teritoriale de muncă, potrivit actelor normative care reglementează domeniul de competență al acestor instituții.