IPJ Neamț: despre 112, pe înțelesul copiilor

Numărul unic pentru situații de urgență – 112 , valabil în toate țările Uniunii Europene, este cel prin intermediul căruia cei mici pot semnala un pericol real și pot preveni escaladarea unei situații de risc. 

Pentru a le explica celor mici în ce condiții, când și cum putem apela acest număr de urgență și ce informații trebuie să transmită în cadrul unui apel 112,  polițiștii au răspuns întrebărilor adresate de copiii din cadrul Palatului Copiilor Piatra Neamț.

Cum putem apela 112 ?

Acest număr este apelabil de la orice terminal de telefonie, fix (chiar și telefoanele publice, indiferent dacă avem sau nu cartelă) sau mobil (chiar dacă avem sau nu credit, chiar și fără cartelă inserată în telefon).

Când apelăm 112 ?

Trebuie să facem diferența între ce înseamnă urgență și ce nu are caracter urgent. Când se sună nejustificat un echipaj de salvare/poliție/ pompieri este dirijat greșit și acest lucru poate costa viața altor persoane, care au nevoie de ajutor.

Dacă o persoană adultă, ce are grijă de copil își pierde cunoștința și nu există o altă persoană adultă la care poate apela, cel mic trebuie să sune pentru ajutor la numărul 112!

Dacă în casă izbucnește un incendiu, trebuie imediat anunțată o persoană adultă! În cazul în care copilul este singur acasă, trebuie să iasă cât mai repede din ea și să închidă ușa după el, ca să prevină extinderea incendiului. Copilul nu trebuie să se apropie de o clădire în flăcări! Poate apela 112 doar când a ajuns într-un loc sigur, nu din incinta clădirii în pericol.

În cazul în care copilul simte miros de gaz, imediat trebuie să anunțe persoanele adulte din apropiere! Nu are voie să pornească aparate electrice, să aprindă lumina, chibrituri sau brichete. Trebuie să deschidă larg fereastra și să iasă în afara clădirii.

Dacă copilul se află în tabără, în vacanță, sau în orice alt caz în care s-a rătăcit de părinți și nu poate lua legătura cu ei, cel mic trebuie să se situeze într-un loc sigur și să sune pentru ajutor la numărul 112!  

Copiii nu trebuie să apeleze la 112 dacă și-au pierdut stiloul, s-au certat părinții sau învățătorul, sau din simplă curiozitate.

De fiecare dată când este posibil, copilul trebuie să anunțe mai întâi un adult (părinte/ învățător/profesor de serviciu etc.) despre problema pe care o întâmpină, iar acesta va lua decizia dacă este nevoie sau nu să sune la 112.

Ce trebuie să știm când apelăm 112 ?

De fiecare dată când copilul apelează numărul unic de urgență trebuie :

  • Să se prezinte.
  • Să spună câți ani are.
  • Să precizeze unde se află.
  • Să spună ce s-a întâmplat și de ce este nevoie de ajutor.

În această situație copilul trebuie să rămână liniștit, să răspundă la toate întrebările și să asculte cu grijă persoana cu care vorbește.

Sfaturi utile :

– Părinţii trebuie să amplaseze într-un loc vizibil din casă o listă cu numerele de telefon ale părinților, rudelor, al unor vecini de încredere și numărul de telefon pentru situaţii de urgenţă.

– Copilului îi trebuie prezentate din timp aceste numere de telefon, explicându-i-se totodată în ce situaţie trebuie să sune la un anumit număr și cum să se comporte în timpul  convorbirii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: