Evitați fraudele de tip “suport tehnic fals”

Fraudele cu suport tehnic fals sunt infracțiuni cibernetice prin care persoane ce pretind că oferă suport tehnic în numele unei companii furnizor de tehnologie (de exemplu, Microsoft) escrochează persoane care utilizează dispozitive de tip computer, laptop etc. Victimele sunt abordate din senin sub pretextul nevoii urgente de reparare a unei false probleme tehnice identificate la dispozitivul folosit. Impostorii operează prin rețele globale de call-center și intermediari și folosesc modalități de abordare diverse: apeluri pe telefon (de regulă fix), pop-up-uri, e-mail, social media și online chat.

În România a fost semnalat un număr limitat de astfel de cazuri. În majoritatea situațiilor, persoanele vizate de agresorii cibernetici au fost contactate pe telefonul fix. Victimele sunt cel mai adesea persoane în vârstă, susceptibile să pice în plasa scenariilor mincinoase. Cei care sună sunt vorbitori de engleză și folosesc în conversație fapte concrete pentru a-și construi un profilul cât mai credibil. Dintre cazurile raportate la noi în țară, Poliția Română apreciază că un procent de 10% au implicat pierderi financiare.

Câteva sfaturi pentru utilizatorii de tehnologie, pentru a se feri de astfel de înșelăciuni cu suport tehnic fals:

  • Fiți atenți la orice mesaj de tipul pop-up nesolicitat care apare pe dispozitivul dvs., folosind brandul Microsoft, și care vă avertizează asupra unei posibile probleme tehnice. Ignorați mesajul și cerințele afișate.
  • Microsoft nu va încerca niciodată în mod proactiv să vă contacteze pentru a vă oferi suport tehnic nesolicitat. Orice tip de comunicare cu Microsoft trebuie sa fie inițiat de dvs.
  • Evitați acordarea accesului la calculatorul dvs. unei terțe părți. Faceți acest lucru doar dacă sunteți sigur de faptul că persoana este un reprezentant legitim al unei echipe de asistență tehnică al cărei client sunteți deja.
  • Dacă nu sunteți sigur de faptul că Microsoft încearcă într-adevăr să vă contacteze printr-un apel telefonic, închideți și contactați dvs. Microsoft la adresa Microsoft Answers Desk www.support.microsoft.com.
  • Dacă credeți că ați fost vizat(ă) de o încercare de înșelăciune cu suport tehnic fals, vă rugăm să o raportați la https://www.microsoft.com/en-us/concern/scam, să contactați  Poliția la cybercrime@politiaromana.ro și să informați CERT-RO la alerts@cert.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: